sâmbătă, 29 martie 2014

Matty Aslan



[Matei Aslan]

n. 7 mai 1924, Ismail – 21 septembrie 1995, Bucureşti

Matty! Cine nu-i cunoaşte numele?! La aproape 20 de ani de la moartea sa caricaturile lui Matty sunt în continuă expansiune internautică. Site-uri, bloguri, pagini de facebook, postări şi comentarii şi-au declanşat mecanismele de propagare, adunând şi depozitând producţia de fleacuri ironice cu potenţial subversiv realizate în opoziţie cu încrâncenarea ideologică a perioadei comuniste. Matty este un anotimp nostalgic păstrat într-o permanentă memorie proporţională cu sentimentele de zeflemea şi de revoltă ale contemporanilor complici la supravieţuirea din încarcerarea comunistă.

articol din Scînteia Tineretului (anul X, seria a II-a, nr 1639/3 august 1954)
cu reproşuri de formalism la adresa desenului lui Matty

Ironia sa are ceva din comedia bufă, în stilul lui Stan şi Bran : personaje prinse în capcane lumeşti, de plezir acut încălcător de reguli, mizilicuri existenţiale care au rolul de jucării pentru adulţi, la care Matty suprapune soluţii pe contrasens, care izbesc în plin, ca o revoluţie demolatoare de-o clipă, uzanţe sau virtuţi artificiale, raportate la acele timpuri cenuşii, prin care se câştigau câteva clipe proaspete de libertate. De aici decurge şi succesul rostogolit în timp din generaţie în generaţie.

Născut într-o familie de origine armeană, Matty, datorită funcţiei de director de bancă al tatălui său, îşi va petrece copilăria în diverse oraşe – Craiova, Piteşti, Iaşi - în urbea moldavă finalizându-şi studiile liceale. Din 1946 debutează în presă cu ilustraţii şi caricaturi, iar în 1948 a absolvit Academia de Arte Frumoase din Bucureşti. Din 1950 este angajat ca desenator în departamentul de animaţie al studioului de film Bucureşti şi va face parte din echipa realizatoare a primului film de animaţie postbelic, “Albina şi porumbelul”, regizat de Ion Popescu-Gopo şi desenat de Matty, Gopo, Pascal Rădulescu, Constantin Popescu (tatăl lui Gopo), Liviu Ghigorţ şi Iulian Hermeneanu. Devine apoi el însuşi regizor, realizând câteva filme – "O poveste cu ursuleţi" (co-regizor Iulian Hermeneanu), "Lacătul neascultător" (co-regizor Jean Moraru), iar apoi renunţă pentru o perioada la filmul de animaţie realizând între 1954-1965 peste 20 de filme publicitare. Revine în 1965 cu filmul "Un bloc neobişnuit" din tripla postură de scenarist, regizor şi desenator. În anii ’70 realizează două serii de filme « pilulă » - "Formica şi Organigrama" – formule satirizante ale epocii.

strip apărut în Sportul Popular 

Publicistic, Matty devine un conchistador al paginilor de ziare şi reviste, de la Urzica (încă de la primul număr) la Sportul popular, Stadion, Cinema, Flacăra, Magazin, Lumea culminând cu celebra rubrică « Una pe zi » din România Liberă apărută zilnic din 1967 până în 1983 (iniţial exista rubrica « Una pe săptămână » din revista Magazin, editată la acel timp de cotidianul România liberă, în care publicau prin rotaţie toţi colaboratorii graficieni ai revistei, inclusiv Matty, apoi, spre sfârşitul anului 1966 Matty a pus monopol asupra rubricii, iar din 1967 a devenit caricaturistul oficial al României libere, înlocuindu-l pe Gheorghe Chiriac).



În paralel Matty, devenind secretar al secţiei de grafică a U.A.P., impune caricatura ca o artă ce-şi merita prezenţa pe simeze, din 1968 devenind viabil Salonul umoriştilor, o expoziţie independentă perpetuată anual (până atunci grafica satirică era prezantă în cadrul anualei de grafică), în anii ’80 tot Matty, prin editura Artis a Fondului Plastic, pune în circulaţie seria de albume liliput – mici albume de 32 de pagini care cuprindeau caricaturi tematice semnate de principalii caricaturişti ai momentului : Matty, Albert Poch, Nell Cobar, Constantin Ciosu, Adrian Andronic, Pompiliu Dumitrescu, N. Nobilescu şi alţii - care au stârnit patimi colecţionare pulsatile şi azi.

afiş al Salonului Umorului



În 1978, Matty converteşte satira grafică în cea scriptică, realizând scenariul unei comedii – "Expresul de Buftea" – dar, deşi, prin înrolarea unor mari actori de comedie : Dem Rădulescu, Jean Constantin, Coca Andronescu sau Puiu Călinescu avea şansa la un triumf, printr-o manieră regizorală stereotipă şi o cenzură intruzivă, filmul s-a diluat  într-un eşec.

Din 1983 devine indezirabil, alături de Octavian Paler, la România liberă, iar rubrica « Una pe zi » care însoţea sarcastic calvarul zilnic al românului îşi opreşte apariţia. Matty va continua să publice caricaturi la Urzica, iar după 1989 revine la un ritm alert de publicare, caricaturile sale împinzând noile publicaţii ale furibundei prese româneşti ale primilor ani post-decembrişti – Opus, Tinerama, Magazin, România Liberă (a reluat rubrica zilnică cu titlul "La zi"), Baricada, Alianţa Civică, Zig-Zag.

Inexplicabil, Matty nu a avut nicio expoziţie personală în perioada vieţii, a fost prezent doar în cadrul expoziţiilor de grup sau la Saloanele Umorului. În 1965 a expus la Bruxelles, la Salonul Internaţional al Umoriştilor. În anul 2000, la Craiova, la iniţiativa caricaturistului Gabriel Bratu şi cu sprijinul lui Albert Poch, s-a vernisat expoziţia retrospectivă « Matty », iar în anul 2011, prin donaţia doamnei Simona Mehedinţi-Aslan la Galeria St. Ink din Bucureşti a avut loc o expoziţie de crochiuri şi desene originale inedite, curatoriată de Alexandru Ciubotariu, Octav Ungureanu (Revista Comics) şi revista on-line Caricaturi Dum-Dum, expoziţie ce a  fost prezentată şi la Craiova, în vara lui 2012, sub patronajul Muzeului de Artă din Craiova.

afişe expoziţionale: 2000, 2011

Stilul grafic al lui Matty a prins aureola fascinantă  sub influenţa caricaturistului francez Jean-Jacques Sempé, autorul celebrului personaj Le petit Nicolas, cu o linie lejeră, spontană, cu o compoziţie când minimalistă, când aglomerată cu focalizarea ironiei pe mici detalii antitetice, dar Matty a reuşit să folosească amănunte decisive prin care şi-a adus şi tuşa sa personală. În cărţile pentru copii, nu prea multe dealtfel, dar şi în ilustraţiile din volumele preponderent cu tematică pescărească (Matty fiind un pătimaş pescar, consumator de refrene ale zgomotelor bălţii, fără apetit papilar pentru peşte), îşi păstrează stilul vivace, cu personaje motrice, puse în situaţii comice pentru a concepe declaraţia unui zâmbet.

caricatură de Jean-Jacques Sempé


 caricatură de Matty 
(revista Urzica nr. 15 / 1 septembrie 1949)


 caricatură de Matty
(revista Urzica nr. 1 / 15 ianuarie 1971)


Filme de animaţie :

Albina şi porumbelul (1951 ; regizor Ion Popescu-Gopo, Matty Aslan – desenator)

Răţoiul neascultător (1951; regizor Ion Popescu-Gopo, Matty Aslan – desenator)

O poveste cu ursuleţi (1953; regizori: Matty Aslan, Iulian Hermeneanu)

Lacătul minune (1955; regizori: Matty Aslan, Jean Moraru)

Un bloc neobişnuit (1965 ; Matty Aslan – scenarist, regizor, desenator)

Autobiografie (1970)

Linişte (1971)

Formica I (1973) – Premiul CIDALC (Cracovia, 1974)

Formica II, III (1974)

Formica IV (1975)

Organigrama (1975)

Organigrama II (1976) – premiat la Festivalul de la Bilbao (1976) şi Salonul de artă satirică de la Gabrovo (1977)

Organigrama III (1976)

Tablete (1978)


Noi cu drag muncim (1981)


1955
Das Fest im Walde - Ursula Brandsch (Jugendverlag)
[cop. color & il. a/n]

1956
Păţania lui Golăşel - Mircea Florian (Ed. Tineretului)
[cop. color & il. monocromie]

1963
Minunatul zbor al lui Ronţ-Ronţ şi al prietenilor săi - Ştefan Tita (Ed. Tineretului)
proză
[cop. color & il. a/n + color]

1978
Sănătatea, lucrul cel mai de preţ - Rodica Moldoveanu (Ed. Ion Creangă; Colecţia "Alfa")
[cop. color & il. a/n]

1983
Girafa tot girafă - Matty (Ed. Sport-Turism)
carte de colorat
[cop. color & il. a/n + color]

1984
Fabule - Esop (Ed. Ion Creangă)
tălmăcite în versuri de Arcadiu Marinescu-Nour
[cop. color & il. a/n]

198?
Dragi prieteni (Ministerul Sănătăţii. Institutul de igienă şi sănătate publică)
[cop. & il. color]

albume de caricatură




1964
D-ale pescarilor şi vânătorilor - 101 desene de Matty (Ed. Uniunii de Cultura Fizică şi Sport)

1976
Să fim serioşi - Matty (Ed. Politică)
prefaţă de Titus Popovici

1981
În Deltă - Matty (Ed. Sport-Turism)
prefaţă de Petre Grant

1982
Conice - Matty (Artis-Fondul Plastic)



caricaturi în volume

1963
Ghidul spectatorului de boc - Victor Bănciulescu (Ed. Uniunii de Cultura Fizică şi Sport)
caricaturi de Matty şi Nell Cobar

1968
Miniaturi J. O. - B. Elias (Ed. Consiliul Naţional pentru Cultură Fizică şi Sport)


1977
Numai pentru pescari şi vânători - Ion Dumitrescu (Ed. Sport-Turism)

1978
Ghidul spectatorului de fotbal - Chiriac Manuşaride (Ed. Sport-Turism)

1980
Jurnal în Deltă - Ioan Dumitrescu (Ed. Sport-Turism)

101 reţete în tablete - Dr. Al. Gheorghiu (Ed. Medicală)

1982
Cu ace şi alice - Ioan Dumitrescu (Ed. Sport-Turism)

1989
Vară şi fotbal - Nicolae Amariei


7 comentarii:

  1. Exista 3 editii ale ghidului spectatorului de fotbal ilustrate de Matty.
    Prima din 1961, apoi editia II din 1963 (ale lui Petre Gatu) si ultima din 1978 a lui Chiriac Manusaride.

    RăspundețiȘtergere
  2. Stie cineva care este ultimul numar din Romania Libera pe anul 1983, in care apar caricaturile lui Matty?

    RăspundețiȘtergere
  3. Mai era RICI-RICI al lui Alexandru Sahighian, ilustrat de Matei Aslan (1957).
    Observ ca nu apare in lista dvs.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. da, editia a III-a din 'Rici-Rici' este ilustrata de Matty (Matei Aslan); va fi adaugata curand.

      Ștergere
  4. Răspunsuri
    1. din pacate nu ati inteles tematica acestui proiect documentar!

      Ștergere