n. 17 iunie 1932, Dobriceni, Olt – 1 aprilie 2008, Bucureşti
Studii :
Institutul de Arte Plastice « Nicolae Grigorescu » (1955)
Pentru mulţi
numele lui Sabin Bălaşa într-o antologie a ilustraţiei pentru copii
poate fi surprinzător, dar pictura n-a fost un monopol aristic în
cariera artistului.
Faimosul albastru
conţinător de suprarealism idilic pe care Sorin Bălaşa l-a calculat precis în
pânzele sale pentru a-şi asigura succesul a fost transferat şi în spaţiul
copertistic, unde a concentrat aceeaşi intensitate şi început de poveste, care
ar trebui, de obicei, să fie o bicicletă de promenadă prin aleile-file ale
textului, iar cu excepţia copertelor inoportune pentru seria "Cireşarii", acest
ghid deschizător de tentaţii livreşti şi de pleoape a funcţionat fascinant şi
util.
Dar Sabin Bălaşa
nu a debarcat doar în literatura pentru copii, ci a mai avut un teren fertil
pentru joaca pensulelor sale maturate azuriu : filmul de animaţie ! Mijlocul
anilor ’60 a fost începutul ieşirii din frigiderul ideologic. Ca un jet de fântână arteziană au ţâşnit
fapte şi oameni, desigur, stimulaţi de largheţetea politicului care oferea
iluzia unei independenţe de gândire, România încercând o apropiere de lumea
occidentală. Acest pas pentru un stat artrozic stalinist părea imposibil de
articulat, dar prin crearea unor evenimente atractive internaţional acest
miracol s-a înfăpuit. Astfel, în 1964 se crease Studioul « Animafilm »
coagulat în jurul personalităţii lui Ion Popescu-Gopo, ultra-premiat pentru
filmele Scurtă istorie (1957)
şi Homo sapiens (1960), la Cannes, Karlovy Vary, San Francisco sau
Oberhausenn, iar în 1966 se inaugura
Festivalul internaţional de animaţie de la Mamaia, primul din spaţiul controlat
de sovietici, şi al doilea din lume la acea dată. Fusese gândit să funcţioneze
alternativ cu cel de la Annecy, fiecare din doi în doi ani. Pentru pregătirea
primei ediţii a Festivalului se suplimentează fondurile studioului, sunt
cooptaţi artişti necontaminaţi de toxinele unui schematism dogmatic, de
calibrul lui Sabin Bălaşa sau Benedict Gănescu, Matty revine la filmul de
animaţie, iar poetul Marin Sorescu devenea redactorul-şef al secţiei de
scenarii, pentru a conferi o calitate capabilă să devină compatibilă cu
anvergura participării la un concurs internaţional.
Într-o anchetă a
revistei Cinema (nr. 5/mai 1967), la un an după prima
ediţie a festivalului de la Mamaia, când deja se etichetase glorios ideea că
avem o şcoala de animaţie autohtonă, Sabin Bălaşa, premiat cu « Pelicanul
de argint » pentru filmul Picătura pe scenariul lui Marin
Sorescu, la întrebarea « Ce-a însemnat, ca experienţă, festivalul
internaţional de animaţie Mamaia 1966 »,
declara fără dubii : « mi-am dat seama că trebuie să părăsim
repede stadiul de divertisment care-şi pune amprenta pe majoritatea filmelor
noastre. Pot spune aşadar că această confruntare mi-a impus o clarificare de
poziţie ». Această afirmaţie demonstra
o implicare activă, cu miză atractivă pentru experimente artistice, Sabin
Bălaşa utilizând tehnica picturii continue sub aparat, şi o remocare la standardele internaţionale de estetică.
Indirect, printr-o
neanunţată şi fatalistă întâmplare, Festivalul de animaţie de la Mamaia 1966,
şi-a pus amprenta şi pe caricatura românească, regretatul Albert Poch, redactor
artistic al revistei Urzica mai bine
de 30 de ani, povestindu-mi cum graţie lui Sabin Bălaşa, caricaturiştii români
au avut şansa îmbarcării în trenul Occidentului. Povestea este simplă :
într-una din serile Festivalului, într-un final tipic de iunie, Sabin Bălaşa împărţea o masă într-o şuetă cu
doi celebri invitaţi, iugoslavii Dušan Vukotić şi Vratisvlav Mimica – primul
dintre ei deja premiat cu un Oscar
(pentru filmul Ersatz, 1961), fondatorul studioului de animaţie de la Zagreb şi
totodată teribil caricaturist. La acea vreme exista o singură competiţie
internaţională caricaturistă, Salonul de la Bordighera (Italia), Dušan Vukotić primise
şi acolo confortabile onoruri, iar Sabin Bălaşa intuia şansa unei conexiuni
ajutătoare pentru saltul entuziast al unei alte bresle artistice . A două zi îl
contactează pe Albert Poch şi-l pune în legătură cu Dušan Vukotić. După
terminarea Festivalului delegaţia iugoslavă făcea o escală în Calea Victoriei
nr. 25, sediul redacţiei revistei Urzica, iar după un an caricatura
românească primea primul său premiu internaţional – pentru cea mai bună
prezentare expoziţională de grup (Bordighera, 1967).
Festivalul de
animaţie de la Mamaia (a nu se confunda cu Festivalul fimului naţional tot de
la Mamaia şi care avea aceeaşi siglă şi titulatură de premii pentru că se
desfăşurau simultan în anii de suprapunere) a avut doar 3 ediţii – 1966, 1968
şi 1970 – dar prin scurta sa existenţă a impulsionat o generaţie de artişti
(regizori, scenarişti, graficieni) care au avut şansa să străpungă marginalul
convenţional şi să facă o pledoarie pro domo.
Filme de animaţie
1966 - Picătura (regia, pictura, decorurile: Sabin Bălaşa; scenariul: Marin Sorescu) - "Pelicanul de argint", Mamaia 1966
1967 - Oraşul (regia, scenariul, grafica, animaţia: Sabin Bălaşa)
1968 - Pasărea Phoenix (regia, scenariul, grafica, animaţia: Sabin Bălaşa)
1968 - Valul (regia, scenariul, pictura, animaţia: Sabin Bălaşa) - Premiul "Pelicanul argint", Mamaia 1968
1969 - Fascinaţii (regie, scenariu: Sabin Bălaşa)
1971 - Întoarcere în viitor (pictură sub aparat) - Menţiunea specială a juriului, Leipzig 1972
1973 - Galaxia (pictură sub aparat)
1975 - Pelerini în timp (pictură sub aparat)
1975 - Odă
1979 - Exodul spre lumină
Minuni la Mărgărit - Ioana Petrescu (Ed. Tineretului)
1965
Râdea mesteacănul - Emilia Căldăraru (Ed. Tineretului)
[cop. color & il. a/n]
1966
Unde fugim de-acasă? - Marin Sorescu (Ed. Tineretului)
[cop. & il. color]
1970
Închide ochii şi vei vedea Oraşul - Iordan Chimet (Ed. Ion Creangă)
roman
[copertă color, fără ilustraţii]
1972
Lacrimile Lăcrămioarei - Virgil Chiriac (Ed. Ion Creangă)
Hoții de vise - Corneliu Buzinschi (Ed. Ion Creangă)
roman
[ilustrații interior de Mihai Sînzianu]
1973
Căprioara din vis - Vasile Voiculescu (Ed. Ion Creangă; Colecţia "Biblioteca pentru toţi copiii" nr 25)
[cop. color & il. a/n + o planşă color]
1985
Cireşarii (5 vol.) - Constantin Chiriţă (Ed. Albatros)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu