14 martie 1929, Climăuţi, Soroca – 9 noiembrie 2012,
Bucureşti
Studii: IATC (1952)
Dacă Horaţiu în a sa Ars
Poetica prefigura textul-imagine, ut
pictura poesis, probabil că undeva, într-un gând al unui actor din corurile
antice, se întrezărea dualitatea teatru-artă plastică funcţionând ca un carusel
surprinzător ce atinge planşa de carton şi planşeul scenei.
Iurie Darie,
semnându-şi ilustraţiile D. Iura, nu a
fost singurul exemplu al omului de teatru insinuat în cordul artelor grafice. În
perioada interbelică regizorii Victor Ion Popa, Ion Sava sau Marin Iorda,
actorii Titus Lapteş, remarcabil interpret al scenei clujene, sau craioveanul Tudor Popescu-Dor au desenat
febril, ilustrând reviste sau populând simeze cu lucrările lor grafice. Mircea
Şeptilici (chiar a avut o expoziţie de caricatură în 1946 !), Nuni Anestin
(fiul celebrului caricaturist interbelic Ion Anestin) sau Horaţiu Mălăele au
fost alţi adoratori ai Thaliei contopiţi entuziaşti în triumfurile grafice.
Într-un interviu
apărut în revista Urzica (nr. 22/30 noiembrie 1963), Iurie Darie afirma că la
17 ani trimisese revistei câteva caricaturi politice, dar având în vedere că
născut în 1929, însemna că 17 ani avea în 1946, când nici nu exista Urzica. Numele revistei a fost deconspirat abia într-un interviu din 1999 din Formula As, era vorba de Piţigoiul, un supliment satiric al cotidianului comunist România Liberă, unde la poşta redacţiei îi răspundea încurajator Nell Cobar, dar oare ce meteahnă purta acest amănunt publicistic, al cărui nume era interzis pentru o sinceră retrospectivă?!
Totuşi, în acel interviu Iurie Darie conferă pentru posteritate momentul virajului (şi al împlinirii destinului său) dinspre artele plastice spre teatru : « Iurie Darie : Am dat examen la Arte Plastice şi, pentru că nu aveam ce face, până la afişarea rezultatelor m-am prezentat şi la Conservator pentru examenul de regie. Intervievator : De regie ? Iurie Darie : Nu credeam că am talent de actor. Numai că, fâstâcindu-mă, în loc să nimeresc la comisia pentru regie am nimerit la cea pentru teatru şi.... am fost admis ». Urmarea acestui joc al soartei o cunoaştem cu toţii, Iurie Darie devenind unul dintre cei mai fascinanţi actori de teatru şi de cinema, sutele de roluri pe scena Teatrul de Comedie şi zecile de interpretări pentru marele ecran adunând neobosită admiraţia publicului.
Totuşi, în acel interviu Iurie Darie conferă pentru posteritate momentul virajului (şi al împlinirii destinului său) dinspre artele plastice spre teatru : « Iurie Darie : Am dat examen la Arte Plastice şi, pentru că nu aveam ce face, până la afişarea rezultatelor m-am prezentat şi la Conservator pentru examenul de regie. Intervievator : De regie ? Iurie Darie : Nu credeam că am talent de actor. Numai că, fâstâcindu-mă, în loc să nimeresc la comisia pentru regie am nimerit la cea pentru teatru şi.... am fost admis ». Urmarea acestui joc al soartei o cunoaştem cu toţii, Iurie Darie devenind unul dintre cei mai fascinanţi actori de teatru şi de cinema, sutele de roluri pe scena Teatrul de Comedie şi zecile de interpretări pentru marele ecran adunând neobosită admiraţia publicului.
În ilustraţia
pentru copii, Iurie Darie a fost un "actor" al liniilor blânde. Personaje
creionate estetic, arcuite suficient pentru a nu pune în umbră textul, cadrate
într-o scenografie fără a include vreo utopie, într-o primă fază expuse sec, fără vârtejuri decorative, iar după 1955 eliberându-şi grafismul de închistarea ideologică, reuşesc
să pătrundă cuceritor sub privirile cititorilor. Colaborarea cu doi mari scriitori ai literaturii infantile, Octav Pancu-Iaşi şi Mircea Sântimbreanu, i-a oferit şansa unor texte suculente, amândoi fiind recunoscuţi prin stilul lor plin de vervă umoristică, cu dialoguri sprintene, ridicând, fără efort, cartea la un nivel victorios.
La mijlocul anilor '70 a avut o emisiune la Televiziunea Română intitulată "Ştiţi să desenaţi?" (pe scenariul lui Octav Pancu-Iaşi) dedicată copiilor. A ilustrat constant revistele pentru copii ale deceniilor 6-7 ale secolului trecut, dar după 1970 activitatea sa grafică s-a diminuat drastic, revenind abia după 1990 cu caricaturi şi stripuri în revista Mihaela fondată de Nell Cobar.
La mijlocul anilor '70 a avut o emisiune la Televiziunea Română intitulată "Ştiţi să desenaţi?" (pe scenariul lui Octav Pancu-Iaşi) dedicată copiilor. A ilustrat constant revistele pentru copii ale deceniilor 6-7 ale secolului trecut, dar după 1970 activitatea sa grafică s-a diminuat drastic, revenind abia după 1990 cu caricaturi şi stripuri în revista Mihaela fondată de Nell Cobar.
Iurie Darie rămâne
un talent imortalizat în vitrina patrimonială a două arte, într-o ordine clară,
actoria şi apoi grafica, dar amândouă cu siguranţă vor înfrunta învingătoare
criteriile timpurilor viitoare.
1950
Ţara în care copii nu râd - Nicolae Minei (Ed. Tineretului)
[cop. monocromie & il. a/n]
80.000 de prieteni - Petre Luscalov (Ed. Tineretului)
roman
[cop. & il. a/n]
1951
Multe, multe luminițe - Octav Pancu-Iași (Ed. Tineretului)
1953
Tabăra din munţi - Gellu Naum (Ed. Tineretului a C. C. al U. T. M.)
roman
[cop. color & il. a/n]
Marea bătălie de la "Iazul Mic" - Octav Oancu-Iaşi (Ed. Tineretului)
[cop. color & il. a/n]
1954
Moş Teacă - Anton Bacalbaşa (Ed. Tineretului; Colecţia "Biblioteca şcolarului")
[cop. color & il. a/n]
Făurari de frumuseţe - Cicerone Theodorescu (Ed. Tineretului)
versuri
[cop. color & il. color + a/n]
Traista cu povești (Ed. Tineretului)
[cop. color & il. a/n]
1956
Mai e un loc pe genunchi - Octav Pancu-Iaşi (Ed. Tineretului)
[cop. & il. color]
Vistavoiul primăverii - Cicerone Theodorescu (Ed. Tineretului; Colecția "Înșirp-te mărgărite")
1957
Ala Bala Portocala - Octav Pancu-Iaşi (Ed. Tineretului)
[cop. color & il. la două culori]
Toţi îl caută pe Vlăduţ - Mache Iliuţ (Ed. Tineretului)
versuri
[copertă color de Iurie Darie, ilustraţii a/n de Devis Grebu]
1957
Ala Bala Portocala - Octav Pancu-Iaşi (Ed. Tineretului)
[cop. color & il. la două culori]
Toţi îl caută pe Vlăduţ - Mache Iliuţ (Ed. Tineretului)
versuri
[copertă color de Iurie Darie, ilustraţii a/n de Devis Grebu]
Petrică și ceasul vrăjit - Ion Hobana (Ed. Tineretului)
versuri
[cop. & il. a/n + 2 planșe color]
1958
Sfoară-n ţară - Mache Iliuţ (Ed. Tineretului)
versuri
[cop. & il. monochromie]
Cine-i Niţă Peniţă? - Victor Vîntu (Ed. Tineretului)
nuvelă
[coperta de Iura Darie, il. de Mihail Gion]
1960
Scrisori pe adresa băieţilor mei - Octav Pancu-Iaşi (Ed. Tineretului)
[cop. color & il. a/n]
1961
Băiatul cu valiza - Eduard Jurist (Ed. Tineretului)
1963
Făt-Frumos când era mic - Octav Pancu-Iaşi (Ed. Tineretului)
1964
Ariciul din călimară - Octav Pancu-Iaşi (Ed. Tineretului)
Tică, Lică şi Goanţă.... sportivi de performanţă - Vasile Tofan (Ed. Uniunii de Cutură Fizică şi Sport)
1971
Să stăm de vorbă fără catalog - Mircea Sâmtimbreanu (Ed. Politică)
1973
Tenis - text: Ştefan Georgescu (Ed. Stadion)
carte de colorat
Recreaţia mare - Mircea Sîntimbreanu (Ed. Ion Creangă, ediţia a II-a; a III-a, 1978; a IV-a, 1987)
ediţia princeps a apărut în 1965 (Ed. Tineretului) şi a fost ilustrată de Vlad Crivăţ
[cop. a/n pe fond galben & il. a/n]
1958
Sfoară-n ţară - Mache Iliuţ (Ed. Tineretului)
versuri
[cop. & il. monochromie]
Cine-i Niţă Peniţă? - Victor Vîntu (Ed. Tineretului)
nuvelă
[coperta de Iura Darie, il. de Mihail Gion]
1960
Scrisori pe adresa băieţilor mei - Octav Pancu-Iaşi (Ed. Tineretului)
[cop. color & il. a/n]
1961
Băiatul cu valiza - Eduard Jurist (Ed. Tineretului)
1963
Făt-Frumos când era mic - Octav Pancu-Iaşi (Ed. Tineretului)
1964
Ariciul din călimară - Octav Pancu-Iaşi (Ed. Tineretului)
Tică, Lică şi Goanţă.... sportivi de performanţă - Vasile Tofan (Ed. Uniunii de Cutură Fizică şi Sport)
1971
Să stăm de vorbă fără catalog - Mircea Sâmtimbreanu (Ed. Politică)
1973
Tenis - text: Ştefan Georgescu (Ed. Stadion)
carte de colorat
Recreaţia mare - Mircea Sîntimbreanu (Ed. Ion Creangă, ediţia a II-a; a III-a, 1978; a IV-a, 1987)
ediţia princeps a apărut în 1965 (Ed. Tineretului) şi a fost ilustrată de Vlad Crivăţ
[cop. a/n pe fond galben & il. a/n]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu