luni, 12 noiembrie 2012

Angi Petrescu-Tipărescu


[Angela Petrescu-Tipărescu]

n. 23 aprilie 1922, Baia de Aramă

Studii: Academia de Arte Frumoase Bucureşti (1945)

Mişcarea de-a deschide la întâmplare orice carte ilustrată de Angi Petrescu-Tipărescu, fie ea drapată în sprintene culori sau în sobrul deux-pièces alb & negru, conţine o reacţie imprevizibilă: te poţi trezi cu greieri sau pisici care zburdă asimetric  printre pliurile-ţi de bumbac ale bluzei acoperitoare de epidermă, deja vascularizată în plus de emoţie, atins de arcaşi legendari agăţaţi de  firele tale de păr probându-şi vitejia, cu Scufiţa roşie întrebându-te de ce ai nasturii aşa de mari, rafeurile de lână ale vreunui pulovăr devin cuiburi pentru suave păsări cu gâturi dantelate, o eşarfă de mătase e loc de odihnă pentru suple şeherezade, cu Raluci, regi sau prinţi fericiţi ce-ţi fac complimente, totul deviind într-o suprapunere de planuri bizare, variabile, subordonate alegoriei. Tu, cititorule, aparţii lumii ficţionale, nu mai contează explicaţia fenomenului de contopire, simţi doar o reverie endorfinică ce te reconverteşte la o dogmă estetică. Într-un final, cu retina încărcată de linii şi cromatici fabulatorii, te încumeţi să închizi cartea, îi mai mângâi o dată coperta, tandru tactil şi pe cotor, simţi înrădăcinarea venelor tale în ţesutul literelor, şi ţi-ai dori să te întrupezi în raft odihnitor pentru asemenea minunăţii fidele oricărei memorii.

Opera ilustrată a lui Angi Petrescu-Tipărescu, mai ales în abordarea textelor cu eroi clasici, are clar impregnări stilistice din tapiseria franceză, dar modulaţia şi gestica personajelor transferă o emoţie cotropitoare, pulsatilă, cromatica stupefiază privirea, divulgând un impact senzitiv de care cu greu te poţi desprinde, iar în incursiunile în alb şi negru morfismul decorativ este delicat, un tipar dantelat în linii fine, calm aşezat lângă text.

Angi Petrescu-Tipărescu şi-a extins maniera decorativă în care a ilustrat cărţile şi dincolo de corpul celulozic, lucrând artă ornamentală, tapiserie, decoraţiuni interioare, obiecte. A fost scenografă la trei filme de animaţie regizate de Iulian Hermeneanu (Zâna de cerneală, 1961 ; Soarele şi trandafirul, 1965 ; Curiosul, 1969). A expus la Varşovia (1955), Praga (1962),  Bucureşti (1963), Roma (1965). A contribuit cu ilustraţii la revista Arici Pogonici.

Cu siguranţă opera graficienei Angi Petrescu-Tipărescu merita mai mult decât o biografie imperfectă sau o metaforică răstălmăcire senzorială, dar poate acest prim pas informativ va funcţiona precum un corn de vânătoare pentru lupta cu absenţa exegetică.


 



1959
Pagoda vieţii veşnice (Ed. Tineretului)
culegere de povestiri ale scriitorilor chinezi 
(trad. Constantin Ţoiu, Natalia Bocunescu)

Oraşul cu porumbei – Elena Dragoş (Ed. Tineretului)

1960
Prinţul fericit – Oscar Wilde (Ed. Tineretului, ediţia a II-a 1966 în variantă a/n şi diminuată ilustrativ)
(trad. Ticu Archip)
[cop. &  il. color]

1961
1001 de nopti : Basme arabe (2 vol.) - Eusebiu Camilar (Ed. Tineretului)

Eu am crescut în vremea surdă - Valeri Briusov (Editura pentru Literatură Universală)

Călătorie în jurul lumii - Louis Antoine de Bougainville (Ed. Ştiinţifică)
[cop. & il. color]

Grădiniţa veseliei – Alexandru Sen (Ed. Tineretului)
versuri
[cop. & il. color]

Atenţie copii...! – Cicerone Theodorescu (Ed. Tineretului)

Ce să fiu? – Vladimir Maiakovski (Ed. Tineretului)
versuri
[cop. & il. color]

1962
Păcălici şi Tândaleţ – Nicolae Labiş (Ed. Tineretului)
[cop. & il. color]

1963
Mékafi kalandjai / Păcălici şi Tândaleţ – Nicolae Labiş (Ed. Tineretului)
(lb. maghiară, trad. Kiss Jenö)

Possenpitz und Murrematz / Păcălici şi Tândaleţ – Nicolae Labiş (Ed. Tineretului)
(lb. germană, trad. Lotte Berg)

O nouă poveste a vorbei - Marcel Breslaşu (Ed. Tineretului)

1964
Trenuţul - Mioara Cremene (Ed. Tineretului)
[cop. & il. color]

Cine ştie să ne spună - Alexandru Sen (Ed. Tineretului)
povestiri în versuri
[cop. & il. color]

1965
Poveşti – Fraţii Grimm (Ed. Tineretului)
(trad. Dan Faur)
[cop. & il. a/n + color]

A doua carte a Ralucăi – Victor Tulbure (Ed. Tineretului)
versuri
[cop. & il. color]

1966
Elefanţi în rochiţe – Mircea Sântimbreanu (Ed.Tineretului)
povestiri
[cop. & il. color]

Mesék – Grimm Testvérek (Ed. Tineretului)
[cop. & il. color]

Nouvelles - Prosper Mérimée (Ed. Didactică şi pedagogică)

1967
A treia carte a Ralucăi – Victor Tulbure (Ed. Tineretului)
[cop. & il. color]

1968
Luna în creştere – Rabindranath Tagore (Ed. Tineretului)
versuri (trad. George Dan)
[cop. color & il. a/n]

Scufiţa roşie - Charles Perrault (Ed. Tineretului)
[cop. & il. color]

A boldog herceg - Oscar Wilde (Ifjúsági Könyvkiadó)

Frunze, pomi, arbori - Gheorghe Pituţ (Ed. Tineretului)
[cop. & il. color]

1970
Dicţionar cu poezii : pentru cei mai buni copii! – Victor Tulbure (Ed. Ion Creangă)
versuri
[cop. & il. la două culori]

Urciorul de aur – E. T. A. Hoffmann (Ed. Ion Creangă, Colecţia "Biblioteca pentru toţi copiii" nr. 11)
(traducere: Al. Philippide şi G. Gisti) reeditare 1992 în afara colecţiei
[cop. + prima planşă color & il. a/n]

1972
Întoarcerea lui Ulise în Itaca : repovestire după Odiseea lui Homer – Iulia Murnu
(Ed. Ion Creangă; Colecţia "Traista cu poveşti")

Fairy tales and legends from Romania - Ioana Sturza (Twayne Publishing House)

Limba germană - Livia Ştefănescu, Eva Krug
manual Experimental Pt. Clasa VII - Anul V Studiu 

Curcubeul poveştilor - Viniciu Gafiţa (Ed. Ion Creangă)

1973
Sora soarelui frumoasă – Valeria Boiculesi (Ed. Ion Creangă)

1974
Omul de piatră - Ion Creangă (Ed. Ion Creangă)
[cop. & il. color]

Motanul încălţat - Charles Perrault  (Ed. Ion Creangă)
[cop. & il. color]

Hai la drum, mici pietoni!
culegere de povestiri, poezii, cântece, scenete şi jocuri pentru preşcolari
[cop. & il. color]

1975
Floarea Deltei răsfăţată – Aurora Conţescu (Ed. Ion Creangă)

1976
Peripeţiile Alisei în Ţara Minunilor - Lewis Carroll (traducere: Frida Papadache)
(Ed. Ion Creangă, "Colecţia Biblioteca pentru toţi copii" nr. 46)
[cop. + prima planşă color & il. a/n]

Lumea culorilor - Marta Bărbulescu (Ed. Ion Creangă)
versuri

1977
Cântece de leagăn pentru puii animalelor – Victor Sivetidis (Ed. Ion Creangă)
(trad. Victor Tulbure)

Basme mongole (Ed. Ion Creangă)
(traducere: Elena Vasile)
[cop. color]

König Drosselbart – Jacob und Wilhelm Grimm (Kriterion Verlag)
(lb. germană)
[cop. color & il. a/n]

Eine tanne ist kein hornissennest - Hedi Hauser (Ion Creangă Verlag)

1978
Cuibul din inimă – Dumitru Trancă (Ed. Ion Creangă)

1979
Urechile lui Midas – Anca Balaci (Ed. Ion Creangă)
[cop. color & il. monocromie]

1981
Povestiri japoneze - Florea Ţuiu (Ed. Ion Creangă)
[cop. color & il. a/n]

1982
Voinicel de păpădie – Vasile Dima (Ed. Ion Creangă)
versuri
[cop. & il. color]

1983
Clelia: evocări din istoria legendară a Romei - Anca Balaci (Ed. Ion Creangă)
[cop. color & il. a/n]

1984
Die Zauberin Uhle - Ricarda Tershak ( Ion Creangă Verlag)
[cop. & il. color]

1985
The Stoneman – Ion Creangă (Ed. Ion Creangă)
(lb. engleză)
[cop. & il. color]

Welt der Märchen – Ion Vlasiu  (Ed. Ion Creangă)
(lb. germană)

1986
Umbra poveştilor – Marta Cozmin (Ed. Ion Creangă)
[cop. color & il. monocromie]

1987
Poveşti şi snoave chinezeşti (Ed. Ion Creangă)
[cop. color & il. a/n]

1988
Copii soarelui – Nicuşor Constantinescu (Ed. Ion Creangă)

1989
Fröchliche flunkereien – Hans Mokka (Ed. Ion Creangă)
(lb. germană)

Basme multicolore - Imants Ziedonis (Ed. Ion Creangă)
(traducere: Ion Covaci, Denisa Fejes)
[cop. & il. color]

Toată ţara-i şcoala mea - Andrei Ciurunga (Ed. Ion Creangă)
[cop. & il. color]

1991
Poezii - Vasile Alecsandri (Ed. Ion Creangă)

Copacul cu stele - Elisaveta Novac (Ed. Ion Creangă)
[cop. color & il. monocromie]

Ostrovul dorului - Cristina Petrescu (Ed. Ion Creangă)
[cop. & il. color]

2 comentarii:

  1. Eu, cititoarea, cu siguranta apartin unei lumi fictionale, in care nu mai conteaza explicatia fenomenului ca prezumtia nevinovatiei este exacerbat de nevirosimila in constiinta mea vaga :(

    RăspundețiȘtergere
  2. eu cred ca nu orice carte citita ne translateaza automat in fictiune. cu unele teme sau personaje suntem in pact de neutralitate sau le putem intoarce spatele inchizand cartea. absorbtia in fictiune e un mecanism subiectiv din care unii au vrut neaparat s-o transforme in esafod explicativ. si asa s-a nascut critica...

    RăspundețiȘtergere