Istorie abreviată ad-hoc a editurilor pentru copii
Forţat de împrejurări aproape mistice, citind un delir istoriografic
dedicat de fantezistul cvasi-critic de artă Igor Mocanu ilustraţiei de
carte pentru copii şi Editurii Ion Creangă, m-am decis ca-n răspunsul oferit
preopinentului invocat, să reabilitez, cu argumente lexicale şi vizuale, abuzata
glorie a istoriei graficii pentru copii.
Aveţi aici articolul lui Igor Mocanu, presupun că limba engleză nu e un
obstacol, din care o să extrag & combat
ideile razante care au defilat oniric în onor cerebelul domnului critic.
Începutul e simplu, domnul Igor Mocanu citează textul legii care poate
fi consultat integral aici, apoi autorul simte nevoia să fie omul cu baghetă de
prestidigitator şi să transforme elefantul în purice :
Until the 1950s, book illustration, especially for children,
had been caught in the trap of clichés that considered it a minor art, in line
with other decorative arts and crafts.
Înainte de 1950, cartea ilustrată, fie ea sau nu dedicată publicului infantil, nu avea
parte decât de clişee fotografice necesare la tipografie, nicidecum de clişeul
înşurubat în teoria afişată mai sus. În perioada interbelică a fost editat la
Craiova, de către Virgil Molin, un spectaculos Almanah al graficii române
care cuprindea eseuri dedicate tiparului ca artă, între 1930-1935 a fost editată
poate cea mai elegantă revistă de cultură – Boabe
de grâu, existau reviste de tipul Realitatea
românească, Magazinul, Cinema sau cele dedicate turismului care
aveau o machetare modernă, de bună calitate a reproducerilor fotografice sau a
ilustraţiilor. Cărţile pentru copii erau editate în condiţii grafice excelente
de cele două mari trusturi editoriale Universul şi Adevărul.
copertă de Pascal Rădulescu
Universul, editorul cotidianului omonim cu cel mai mare tiraj din perioada
interbelică, edita şi o revistă săptămânală dedicată copiilor – Universul copiilor, ilustrată cu
precădere de pictorul Pascal Rădulescu, un grafician despre care Ion
Popescu-Gopo afirma în cartea sa « Filme, filme, filme, filme » (Ed.
Meridiane, 1963) că l-a învăţat să deseneze şi de la care a deprins încăpăţânarea
în muncă. În jurul personajelor inventate de Pascal Rădulescu şi expuse în
paginile Universului copiilor, din
1935 apare seria Pascal care stârnise un întreg freamăt printre prichindei
datorită unui concurs foarte abil regizat de ilustrator.
Adevărul, editorul ziarelor Adevărul
şi Dimineaţa, şi al revistei pentru
copii Dimineaţa copiilor îşi promova
şi el editorial vedetele Marin Iorda (ilustrator) şi N. Batzaria (povestitor)
şi marele lor personaj – Haplea. Pe lângă seria Haplea, Adevărul dezvoltase o
ramură dedicată cărţilor pentru copii, la fel şi Universul în raport cu seria
Pascal.
extras catalog Ed. Adevărul (cca. 1932)
With the establishment of Ion Creangă Publishing House, both
visual artists and children’s literature authors were concentrated around a
cellular institutional mechanism that facilitated creation. From a minor art
that elbowed its way around a culture that was already centred on literature
and unfriendly with the visual as the Romanian culture was, book illustration
became the protagonist of an entire administrative and institutional apparatus,
its very own celebrity culture. Suddenly, book illustration had the attention
of national and international fairs, contests, and export through the
translation of the illustrated texts.
Presimt că domnul Igor Mocanu va
avea un şoc nervos când va afla că între 1950 şi decembrie lui 1969, când a fost înfiinţată Ed. Ion Creangă, în România au fost tipărite peste
4000 de titluri din literatura pentru copii. O afirmă chiar directorul Ed. Ion
Creangă, Tiberiu Utan, într-un interviu din 1973. Îi las plăcerea studiosului
Igor Mocanu să descopere publicaţia care îi basculează credinţa. Întrebarea
este : unde au fost editate aceste titluri, dacă Editura Ion
Creangă a fost înfiinţată abia în 1969?! Desigur, la o editură, dar una atât de obscură încât a
devenit invizibilă pentru criticii contemporani cu internetul.
Continuăm să-l cităm pe domnul
Mocanu :
It’s important to emphasize that the history of children’s
book illustration provides but a few pages in the full history of the visual
arts. Everything we know from the first books of the 19th century to George
Löwendal (1897–1964) and Lena Constante (1909–2005), or Jules Perahim
(1914–2008) and Eugen Taru (1913–1991), who were active during the King Carol
II’s, Dej’s, and finally Ceaușescu’s dictatorships, are just a drop in the
bucket.
În primul rând nu înţeleg ce
caută în logica acestei fraze această enumerare de nume : pictorul şi
scenograful George baron Løvendal (numele său corect, nu Löwendal) nu a
ilustrat niciodată vreo carte pentru copii (monografia Løvendal editată în 2000
nu conţine nicio referinţă în acest sens), Lena Constante n-a ilustrat nicio
carte de copii în perioada interbelică (şi nici sub Dej, fiind deţinută
politic), la fel şi Jules Perahim şi Eugen Taru. Numele lui DEM. (Dem. Demetrescu), singurul artist care a ilustrat cărţi de copii inter- şi postbelic, posibil să fie prea
melodic pentru a fi consistent înregimentat în memoria criticului alert să
termine un articol despre care habar n-are!
volum de versuri de Tudor Arghezi
editat de Ed. Socec (6 pagini full color, pagini dublu cartonate)
Apoi, acel “just drop in the
bucket” cred că provine din anemia neuronală a criticului de artă prea devreme
stins intelectual.
Am arătat mai sus ce puneau pe piaţă cei doi mastodonţi publicistici, dar au
mai existat şi alte stabilimente livreşti care aveau ţintă publicul minor
cronologic. Editura Cartea Românească, Editura Socec (care la mijlocul anilor
’30 a lansat o serie de albume full color, 6 pagini, dublu cartonate, cu
versuri de Tudor Arghezi), Ed. Papetăria Românească, Naţionala-Ciornei, Ed. Ancora-Benvenisti (editorul
lui E. Lovinescu), iar în anii războiului editurile Bucur Ciobanul cu Colecţia
« Bucuria copiilor » şi Ed. Enciclopedia Fotografică au fost printre cele mai productive.
prezentare colecţia "Bucuria copiilor"
Ed. Bucur Ciobanul
(cca. 1942)
materiale publicitare (cca. 1930)
afiş publicitar (cca. 1935) şi extras de catalog (1943)
Ed. Universul
A visual history of children’s books illustrations before
1950 does not exist yet; it can at most be reconstructed by an accumulation of
chapters, subchapters, passing references spread in the body of texts that
constitute the canonic history of the Romanian visual arts.
Există o corpolentă Istorie
a benzii desenate româneşti de Dodo Niţă şi Alexandru Ciubotaru apărută
în 2010 la Editura Vellant care evidenţiază cronologic şi estetic treptele
evolutive ale unui segment de iconologie grafică, multe personaje BD fiind
populare la timpul lor, şi, wow, ce uimire, multe albume BD fiind de fapt cărţi
ilustrate pentru copii. Desigur, această Istorie nu acoperă întregul
perimetric tematic infantil, dar este un bun instrument de lucru, documentat
substanţial ilustrativ şi informativ, şi foarte util pentru cei interesaţi de
domeniul ilustraţiei sau literaturii pentru copii.
Ed. Vellant, 268 pagini, color
The periodical Almanahul Graficei Române, Craiova, 1925–1931
(Year-book of Romanian Graphics) or Tudor Vianu’s articles about Atanase Demian
(1894–1977) or Eugen Drăguțescu (1914–1993) may also provide fruitful
archeological sources on book illustration in general, if not specifically on
children’s books.
Până la urmă aminteşte de Almanahul
graficei române, dar, probabil, teoria sa cu grafica din perioada
interbelică, minoră ca pruncii de 6 ani, trebuie să rămâne nepatată împotriva
evidenţelor. Iar pe Atanase Demian
îl cheamă de fapt Anastase Demian, şi mai există şi-o monografie cu numele lui
tapetat pe copertă.
Against this historical background and in the political
context described above, The Ion Creangă Publishing House appeared in the
newborn publishing landscape like a launching pad, ready for decantation and
long-awaited recuperation.
Ce nu cunoaşte domnul critic este că Editura Ion Creangă nu este un « newborn », ci o prelungire, sau
mai bine zis, o repoziţionare a unei vechi edituri, al cărui nume nu a ajuns
până la timpanul, scăriţa şi nicovala eminentului studios, altfel n-ar fi păstrat
această taină pentru el şi ar fi împărtăşit-o cititorilor lui. Este vorba de
Editura Tineretului, şi, precum intuiţi,
are o poveste aparte. În 1948, Editura Fundaţiei Culturală Regele Mihai
I , al cărei director era Al. Rosetti
este naţionalizată, devenind Editura de Stat. Plecând de la nevoile propagandistice
este formată o redacţie denumită Editura de Stat. Literatură pentru copii şi
tineret, care, în anul 1949 devine Editura Tineretului. Pentru o scurtă
perioadă, între 1952-1953, denumirea se alungeşte pentru a încorpora câteva
ostentative iniţiale, şi se va numi Editura Tineretului a C. C. al U. T. M.
(Uniunea Tineretului Muncitor, viitorul UTC), iar din 1954 editura revine la
vechea denumire până la reorganizarea din 1969, când se divide în două
edituri : Ed. Ion Creangă proiectată spre publicul preşcolar şi
şcolar, şi Ed. Albatros (unde director a
fost o perioadă Mircea Sântimbreanu) cu precădere pentru adolescenţi şi
tineret.
Initially (and until the late 1970s) headed by the writers
Gheorghe Zarafu (b. 1933) and Tiberiu Utan (1930–1994) The Ion Creangă
Publishing House operated on several aesthetic and political fronts.
Eroare, Ed. Ion Creangă l-a avut
director pe Tiberiu Utan, fost redactor-şef la Ed. Tineretului, G. Zarafu era
doar redactor.
It gathered local visual artists who practiced book
illustration, such as Eugen Taru, joined (in alphabetical order) by Constantin
Baciu (1930–2005), Silviu Băiaș (b. 1931), Sandu Florea (b. 1946),
Val Munteanu (1927–1996), Vasile Olac (b. 1936), Livia Rusz
(b. 1930), Done Stan (b. 1937), Dan Stanciu (b. 1952), Helga
Unipan (b. 1938), and others.
Igor Mocanu enumeră nişte nume auzite probabil din întâmplare, nicidecum
consultând vreo colecţie de carte ilustrată sau cataloage de editură. Conform
monografiei « Sandu Florea » de Dodo Niţă (Colecţia Argonaut, 2012)
Sandu Florea a ilustrat doar două cărţi la Ed. Ion Creangă (1977, 1979), deci
nicidecum nu a fost un autor preferat constant de editură, la fel ca şi Dan Stanciu, tot
un ilustrator cu două cărţi, spre finele anilor ‘70.
Desigur numele artiştilor
ce-au ilustrat zeci de volume, precum Angi Petrescu-Tipărescu, Desideriu Iacob,
Clelia Ottone, Ion Panaitescu sau Ileana Ceauşu-Pandele (sub numele de Elena
Ceauşu a lucrat 10 ani ca tehnoredactor la Ed. Tineretului, adică, pe limbajul
contemporan, art director) pot fi
« the others », ce mai contează o stratificare axiologică când tot
articolul a fost în bătaia vântului?!
Romanian children’s books illustrators participated in the
Bologna Children’s Books International Fair, Leipzig Beautiful Book Fair, and
the Moscow International Book Exhibition, where they collected medals and
awards.
Cuprins de euforia enumerării a uitat de Bienala de la Bratislava, BIB, una
dintre cele mai importante manifestări expoziţionale dedicate cărţii ilustrate
pentru copii, înfiinţată în 1967, existentă şi astăzi, finanţă de UNESCO.
afiş BIB 1979
În restul textului, intervenţia
lui Igor Mocanu este sporadică, intervievând pe Livia Rusz şi Herbert
Gruenwald, care îşi aduc amândoi contribuţia subiectivă la o încercare de restaurare
obiectivă a unei istorii care merită demnitatea unui act de studiu.
Bref, din acest mini-istoric prezentat de Igor
Mocanu, un tânăr basarabean impetuos, dar lipsit de apartenenţă la cultura
românească, ceea ce-l face să gafeze uluitor, cu informaţii care i-ar fi fost
la îndemână măcar din auzite, se desprinde lipsa unor repere minimale care să
fie racordate la istoria reală a evenimentelor. Nu sunt amintiţi freneticii ilustratori interbelici –
Pascal Rădulescu, Marin Iorda, Ary Murnu, DEM. – care au dus în spate reviste
şi edituri, nu sunt amintiţi pictorii consacraţi implicaţi sporadic în acest domeniu, nu
există niciun cuvânt despre industria de carte pentru copii din perioada
interbelică, o industrie care astăzi ne-ar părea gigantică, dar atunci era
normalitate, nicio literă despre Editura Tineretului care timp de 20 ani
(1949-1969) a dispersat în ambientul copilăriei acelor timpuri sumbre milioane
de volume, nu este amintită Ed. Cartea Rusă care a avut, începând cu 1945 pâna
la lichidarea ei, o redacţie a literaturii pentru copii, şi nu în ultimul apel,
nu apar nume de artişti ce merită măcar acel mic omagiu de consemnare, fie şi
într-o austeră enumerare.
copertă pliant publicitar în lb. engleză
Ed. Tineretului (1963)
Acest conglomerat lacunar, de greşeli informative şi teorii defectuoase transformă efortul lui Igor Mocanu de-a poza în viteaz istoric al artei într-un eşec trivial. Îl consider trivial, pentru că acest
individ a inventat informaţii şi a trasat repere ştiind foarte bine că n-are o
bază documentară, fără a avea simţul ridicolului din postura unei confruntări
cu o sursă aptă informaţional, probabil se gândea că oricum nu-i va verifica nimeni cuvintele, în final, din Igor Mocanu răsuflă aceeaşi nesimţire tipică
râgâitorului de bere şi spărgătorului de seminţe care fecundează atmosfera cu
forma sa lăbărţată care sfidează bunul-simţ. În cazul lui, bunul-simţ se rezuma doar la a nu scrie despre ce nu ştie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu